Ga naar de inhoud

En de winnaar is…

10

Vanaf nu wordt alles anders: ik zal nooit meer de trap op stampen. Ik zal nooit meer vervelend zijn. Ik zal alleen nog maar grapjes maken zodat iedereen moet lachen en ik zal altijd mijn bord leegeten. Mijn ouders maken ruzie en dat komt door mij. Maar als ik hard genoeg mijn best doe, dan komt alles goed.

Iedereen kent het: schuldgevoel. Iedereen heeft weleens iets kapot gemaakt of iets gedaan waarvan je achteraf dacht ‘dat had ik beter niet kunnen doen’. Dat je dan spijt hebt en je schuldig voelt is wel logisch. Maar vaak voelen we ons ook “gewoon” schuldig. Zonder dat we iets verkeerd hebben gedaan of stuk hebben gemaakt. We voelen ons schuldig omdat we ons schuldig voelen en daar kunnen we voor de rest niks aan doen.

En de winnaar is… gaat precies daarover. Er is een boksring, er zijn lichten, er is muziek, er worden grappen gemaakt, er wordt gevochten en er is een prijs. Het lijkt een gewone bokswedstrijd maar dat is niet zo. In de ring wordt een vechtscheiding uitgevochten.

Een vader en een moeder gaan de strijd met elkaar aan en het kind staat ernaast. Het kind vecht niet mee en kan helemaal niks aan de wedstrijd veranderen. Of misschien toch wel?

Een stoere en troostende voorstelling voor iedereen die zich ooit onnodig schuldig heeft gevoeld. 

Credits
Concept En Regie Judith Faas
Dramaturgie René Geerlings
Regieassistentie Millie Lijbers
Lichtontwerp Remko van Wely
Techniek Klim Nelissen
Productie Sanne Priem

Geef een reactie!

"
"

    Vechtscheiding in de ring is doeltreffend.

    Het Parool
    2019

    Acteurs Dionisio Matias (gekleed in blauw) en Eva Zwart (gekleed in rood) klampen de binnenkomende toeschouwers aan, paaien hen om in hun deel te gaan zitten. Zelfs mensen die al zitten, worden meegetrokken naar de andere kant (en weer terug). Het is een grappig ­tafereel met een bittere ondertoon. Wie gaat zitten, kiest een kant.

    Het Parool
    2019

    Nabermacnack staat vaak letterlijk aan de zijlijn, onmachtig om het clashen van haar ouders te voorkomen. In de momenten waarop zij op de voorgrond treedt en met veel gevoel de beleving van het kind vertolkt – de verwarrende realisatie dat je blijkbaar kunt stoppen met houden van – raakt de voorstelling het meest.

    Het Parool
    2019

    Met deze compacte en energieke voorstelling, bevestigt het Almeerse jeugdgezelschap BonteHond weer eens haar vermogen om een jong en divers publiek aan te spreken. Het begint al met de superfijne cast: Dionisio Matias als de vader, Eva Zwart als moeder en Sabrina Nabermacnack die perfect gecast is als de dochter die echt alleen maar wil dat dìt niet gaat gebeuren, dat ze bij elkaar blijven.

    Theaterkrant
    2019

    Toneelschrijver Sanne Schuhmacher verwoordt het doeltreffend, humorvol en licht poëtisch. Regisseur Judith Faas maakt er een vlot en verrassend geheel van. Het jonge en ook het oudere publiek kijkt stil en geboeid toe.

    Theaterkrant
    2019

    In En de winnaar is…, een voorstelling voor publiek vanaf tien jaar, draait het om een vechtscheiding. In het begin word je nog even aan het twijfelen gebracht door de bokshandschoenen, de boksring, het enthousiasme van de drie spelers. Maar al gauw blijkt: dit is niet leuk. Voor geen van drieën. En of er een winnaar is?

    Theaterkrant
    2019

    "Vandaag met groep 7 en 8 naar jullie voorstelling geweest. Het feit dat maar 1 kind naar het toilet moest, geeft al aan dat jullie het erg goed hebben gedaan. Topklasse!!! Ik ben, naast met scholen, al 30 jaar bij het theater betrokken. Veel gezien, veel gehoord , maar dit was erg goed. Een onderwerp met deze moeilijkheid is lastig in beeld te brengen. Ik vond dit meesterlijk. Actie, interactie, het bij jezelf te raden gaan, overdenken van wat er wordt gezegd en drama in één."

    Leerkracht groep 7 - Carolusschool
    2019

    “De voorstelling begint als een komisch spektakel, maar gaandeweg ontwaart het publiek alleen maar verliezers. Het theatraal concept van regisseur Judith Faas en schrijfster Sanne Schuhmacher is sterk, en pijnlijk genoeg niet eens zo ver van de waarheid verwijderd.”

    Anita Twaalfhoven - Trouw
    2019

    “Eva Zwart als moeder die wil scheiden en Dionisio Matias als vader die zich daarbij neerlegt, zijn goed op elkaar ingespeeld. Zowel hun strijd als de treurige terugblikken op hun liefde en gezinsleven zijn geloofwaardig. De voorstelling maakt op een schrijnende manier duidelijk hoe weinig speelruimte er dan nog overblijft voor de kinderen.”

    Anita Twaalfhoven - Trouw
    2019

    “De drie spelers, Dionisio Matias, Eva Zwart en Sabrina Nabermacnack, zijn qua spel duidelijk aan elkaar gewaagd. Ze weten je vanaf de eerste minuut mee te nemen in dit toch wel moeilijke onderwerp. Geen moment verslapt je aandacht. Er zit een vleugje humor in, maar het drukt je wel met je neus op de feiten. Echt goed dat Bonte Hond dit soort onderwerpen bespreekbaar maakt, want iedereen kent wel mensen die gaan of gescheiden zijn en die kinderen hebben. Hoe los je dit nu het beste op? Veel van deze mensen vergeten het welzijn van het kind.”

    Mieke van der Raay - Ilovetheater
    2019

Ook te zien